Thursday, June 2, 2011

KERAJAAN BARU PRU 13

Dengan kemenangan majority melebihi 2/3 oleh Pakatan Rakyat menewaskan Barisan Nasional pada PRU 13 baru baru ini, Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan beberapa berita yang dijangka mengembirakan seluruh rakyat Malaysia.

1. Harga minyak RON 95 telah diturunkan daripada 1.95 kepada 1.15 siliter. Manakala diesel bersubsidi telah diturunkan lagi kepada 0.85 sen siliter, manakala RON 97 diturunkan kepada 1.50 siliter.

2. Kadar tarif elektrik juga telah diumumkan bahawa penyelarasan akan dibuat dikesemua sektor. Kadar per kilowat telah diturun kepada 17 sen / kw

3. Semua barangan terkawal seperti beras, minyak masak, tepung telah diturunkan sebanyak 50% daripda harga semasa.

Perdana Menteri Dato Seri Anuwar Pandi Kutty Ibberahim berkata demikian ketika ditemui selepas menghadiri angkat sumpah dihadapan President Lim Kit Siang di Istana Negara di Putrajaya. Hadir sama Datin Seri Jijah Bitch.

Apabila ditanya berhubung penahanan Datuk Nik Ajih dan Datuk Seri Hadi Awang bersama ramai bekas pemimpin tertinggi UMNO di bawah Akta ISA, Perdana Menteri menyatakan bahawa ianya perlu demi keharmonian negara. Apabila ditanya, adalkah ini adalah arahan terus daripada Tuan President, beliau enggan mengulas lanjut.

No comments:

Post a Comment